Havalimanında deve kesmişlerdi!..


13 Aralık 2006…

Türk Havayolları Uçak Bakım Başkanı Şükrü Can, Atatürk Havalimanı’nda deve kestirdi…

Başkan Can, sık sık arıza yapan RJ-100 uçaklarından kurtuldukları için deve kurban ettiklerini söyledi.

Yaklaşık 800 kilo ağırlığındaki devenin 5 bin 10 liraya satın alındığı ve etlerinin teknik personele dağıtıldığı açıklandı.

Olayın kamuoyunda büyük tepki yaratması üzerine konuşan Atatürk Havalimanı’ndan sorumlu Vali Yardımcısı Vedat Müftüoğlu ”Deve benden izinsiz girmiş, haberim yok!” dedi.

***

Aradan geçen yıllarda Türk Hava Yolları dev hamleler yaptı. Çok sayıda uçak alındı, yeni seferler kondu. Gurur verici atılımlar sonucunda milli havayolumuz, dünyanın önde gelen şirketlerinden biri oldu.

Ancak bu süreçte, büyümeye paralel olarak alınması gereken bazı uçuş güvenliği önlemlerinin ihmal edildiği, özellikle pilot eğitim süreçlerine gereken özenin gösterilmediği öne sürüldü. Ayrıca deneyimli personelin işlerine son verilerek, yerlerine daha düşük ücretle ve genellikle yandaş kişilerin alındığı iddia edildi. Yönetici konumuna getirilen bazı kişilerin kıdemsiz olmalarına karşın, yandaşlıkları nedeniyle hızla yükseldikleri söylendi.

Ağır çalışma koşullarını dile getirdikleri için işlerine son verildiğini öne süren çalışanlar, mahkemelere koştular.

THY yönetimi ise her zaman bu iddiaların asılsız olduğunu belirtti.

***

25 Şubat 2009…

Türk Havayollarının İstanbul-Amsterdam seferini yapan Tekirdağ isimli Boeing-737 tipi uçağı, Schiphol Havalimanı’na inişe geçtiği sırada düştü.

Uçakta 127 yolcu ve 7 personel bulunuyordu. Kazada 3 pilotun yanı sıra, bir erkek kabin memuru ve 5 yolcu hayatlarını kaybetti.

Olayın hemen ardından basına açıklamada bulunan Türk Hava Yolları yetkilisi, Kaptan Pilot Hasan Tahsin Arısan’ı, yaptığı başarılı mecburi iniş nedeniyle tebrik etti!..

Türkiye’de bu açıklama yapılırken, Hollandalı yetkililer, uçağın mecburi iniş yapmayıp düştüğünü, Hasan Tahsin Arısan’la birlikte, eğitim gören İkinci Pilot Murat Sezer ve Emniyet Pilotu Olgay Özgür’ün de aralarında bulunduğu toplam 9 kişinin hayatlarını kaybettiğini belirlemişti. Hollanda makamlarının açıklamasına göre; iniş sırasında uçağı Kaptan Arısan değil, eğitim gören İkinci Pilot Murat Sezer kullanıyordu. Bu açıklamalardan Türk Hava Yolları yetkililerinin, uçağı hangi pilotun kullandığını ve akıbetlerini bilmedikleri anlaşılıyordu!

***

Bu tarihten yaklaşık 10 gün sonra…

Türk Hava Yolları Genel Müdürlük Binasının Genel Müdür katı…

Amsterdam’daki kazayı soruşturan ”Kaza-Kırım Ekibi”, şirketin üst düzey yetkililerine ön raporu sunmaya hazırlanıyor.

Ama onlardan önce uçuş güvenliğinden sorumlu bir yetkili söz alıp soruyor:

”Acaba pilot arkadaşlar düşerken dua edebilmişler mi?”

”Kaza-Kırım Ekibi” sözcüsü ”Hayır efendim!.. Pilot arkadaşlar uçağın düştüğünü son saniyelerde fark etmişler!.. Kurtarmaya çalışmışlar ama maalesef başaramamışlar!” deyip tespitlerini paylaşıyor!..

***

Mayıs 2010…

Hollanda Güvenlik Kurulu (Dutch Safety Board) kazayla ilgili soruşturma raporunu yayınlıyor.

Rapora göre kazanın temel nedeni, pilot kabinindeki iki yükseklik göstergesinin (radio altimetre) farklı değerler yansıtması… Yaklaşma esnasında otopilot, yüksekliği yanlış gösteren cihaz nedeniyle hatalı algılama yapıyor ve otomatik güç verme-kesme sistemiyle uçağın hızını hız kesiyor. Pilotlar da bu durumu geç fark ederek anında müdahale edemiyor…

Özetle kazanın nedeni bu…

Hollanda Güvenlik Kurulu raporun son bölümünde bazı uyarılar, eleştiriler ve önerilerde de bulunuyor. Bunların bir bölümü uçağın üreticisi Boeing şirketine yapılan uyarı ve öneriler… Teknik ayrıntıları geçiyor ve sivil havacılığa yönelik öneri ve eleştirilere geliyorum:

”Havayolları uçakların yaklaşma sırasındaki tutunma kaybı problemini önlemek için pilotlarına verdikleri eğitimin içeriğini yeniden gözden geçirmeli ve bunu revize etmelidirler.”

Kurul böylece pilotların daha iyi eğitilmeleri gerektiğini vurguluyor.

***

Mayıs 2012…

Grev haklarını ellerinden almak için yapılan hazırlıkları protesto etmek amacıyla iş yavaşlatan 300′ü aşkın Türk Hava Yolları çalışanlarının işlerine son veriliyor.

Aynı gece, referandum sürecinde işçilerin toplu sözleşme ve grev haklarının güvence altına alınacağı sözünü veren AKP’lilerin oylarıyla havacılık sektöründe grevi yasaklayan yasa, Meclis’ten geçiyor.

Çalışanlar grev haklarının ellerinden alınmasıyla, ağır çalışma koşullarına ve köle düzenine mahkum edildiklerini öne sürüyorlar.

***

THY yöneticilerine gelince… Arızalı uçaklardan kurtulmalarını kutlarken deve keserek ”yılın haberi” olmuşlardı.

Şimdi de ”köle yasasının” geçmesini kutlamak için Meclis’in önünde keserler, asrın haberi olurlar!



Uğur Dündar
Sözcü

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)