Rekor hala Cumhuriyet dönemine ait


Metro ve raylı sistem açılışlarına rağmen rekor hala kıt kanaat geçinilen o döneme ait

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın verdiği bilgilere göre demir yollarında rekor büyüme hala kıt kanaat geçinilen Cumhuriyet dönemine ait.

Radikal'den Deniz Zeyrek'in haberi:

TCDD denilince akıllara 10. Yıl Marşı’ndaki ‘demir ağlarla ördük anayurdu dört yandan’ sözü gelir. En son bu sözleri (Metro açılış töreninde konuşan) Başbakan Tayyip Erdoğan hatırlatmış, “demir ağlarla ördük’ falan. Neyi ördün? Hiçbir şey örmüş falan değilsin” demişti. Genel Müdür Süleyman Karaman’ın verdiği bilgilere bakılırsa, TCDD 2003’ten beri önemli mesafeler kat etmiş ama rekor hâlâ kıt kanaat olanaklarıyla Cumhuriyetin ilk 10 yılına ait. 1923 ile 1950 arasında 3764 km demiryolu döşendiğini anlatan Karaman, “Tabii önemli bölümü Atatürk döneminde inşa edilmiş. O dönemin ortalaması 250” dedi.

Innotrans’ın yıldızı

Türkiye bu yıl Berlin’deki Innotrans Fuarı’na kalabalık katıldı. TCDD ve bağlı ortaklıklarının yanı sıra özel sektör şirketleri de fuarda boy gösterdi. Yılmazlar isimli şirketin ürettiği tramvay da fuarda sergilendi. TCDD Genel Müdürü Karaman, fuarın iki yılda bir yapıldığını anımsatarak, “Eskiden gelirdik bizi kimse görmezdi. Şimdi, en görkemli standlar Türklerin. İtalyanlar, Almanlar, İspanyollar bizimle görüşmek için sıraya giriyorlar” dedi. Gerçekten de Karaman fuar boyunca 16 ayrı ülkeden heyetlerle görüştü.

Atatürk demir ağlarla örmüş

Karaman, TCDD’nin son 10 yılda yaptığı yatırımları ve yapmayı planladığı projeleri anlatırken, Cumhuriyet dönemi yatırımlarına ve sonraki döneme ilişkin de bilgiler verdi. 1923 ile 1950 arası 3764 km yol yapıldığını belirten Karaman, burada yıllık ortalamanın 134 km olduğuna dikkat çekerek, “Ama çoğu ilk yıllarda yapılmış. Atatürk döneminde 250 km yapılmış. 1950’den 2003’e dek biraz ihmal edilmiş. Sadece 945 km yapılmış. Devraldığımızda yolların durumu da kötüydü” dedi.

Sektör rekabete açılmalı

TCDD’nin 1973 ile 2003 arasında 10 milyar dolar zarar ettiğine dikkat çeken ve zararın devam ettiğini anlatan Karaman, kâr edebilmenin yolunun demiryollarının serbestleşmesinden geçtiğini söyledi. Karaman, “Temel hedefimiz demiryollarını rekabete açmak. Özelleştirmiyoruz, serbestleştiriyoruz. Tıpkı hava yollarındaki gibi. Biz sivil havacılık gibi bir düzenleme kurulu olacağız, aynı zamanda Türk Tren, THY gibi sistemde varlığını sürdürecek. Özel sektör de yolcu ya da kargo trenleri işletebilecek” dedi.

Karaman başta biraz övgüyle anlatsa da TCDD çalışanlarının diğer kurumlara göre daha örgütlü olması kafasını hayli kurcalıyor. Çünkü serbestleşme en çok istihdamı etkileyecek. Karaman, yeni yasayı çalışanlarla ve sivil toplum kuruluşlarıyla da görüştüklerini söyledi.


Kendi sinyalizasyonumuzu üretiyoruz

Karaman, yeni yol yapmanın dışında pek görülmeyen atılımlarını da şöyle sıraladı:
TÜBİTAK ve İTÜ ile kendi sinyal sistemimizi üreteceğiz.
Şu anda 2912 km anahat çalışması sürüyor. 2023’e dek 4 binkm konvansiyonal hat inşa edilecek.
Demiryolu temiz seyahat yöntemi olmalı ama bizim trenler dizel olduğu için öyle değildi. Bu yüzden elektrikli sisteme dönüşüm sürecini yürütüyoruz. Yeni hatlarla Asya’nın yükünü Avrupa’ya taşıyan demiryolu köprüsü olmak istiyoruz.

2023’te 10 bin km hızlı tren hedefliyoruz. Antalya hızlı treni de gündemimizde. Çeken ve çekilen araç filomuzu da genişletiyoruz. Anadolu trenini ürettik.

Ray üretiminde dünyada 7. sıradayız. Artık Türkiye ’de 72 metrelik raylar üretiliyor.

Türkiye , artık tren tekerleği de üretecek. TCDD’nin kurduğu proje şirketi Körfez ülkelerindeki demir yolu projeleriyle ilgileniyor.


Vatan
Tags

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)