Eğitim Öğretim Hakkı Engellenemez!


Daha önceki yıllarda, fen ve Anadolu liselerinde okumak isteyen öğrenciler, bu okullar için yapılan sınavlara girer, başarılı olurlarsa okurlardı.

2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı’nda, tüm okullara SBS ile öğrenci alındı. Yeterli derslik olmaması nedeniyle; pek çok öğrenci örgün eğitim dışına çıkarılarak, açık liselere kaydedildi. Yine pek çok öğrenci, istemediği halde imam hatip liselerine gitmek zorunda bırakıldı.

Kısacası okula devam etmek isteyen öğrenciye, hayır sen devam edemezsin demek anlamına gelen, kişinin eğitim öğretim hakkını kısıtlamak olan bu uygulamaya; ne basından ne de demokratik kitle örgütlerinden yeterli tepki geldi.

Örgütsüz olan veliler, seslerini duyuracak eylem ve etkinlik düzenlemek yerine ricacı, el- etek öpen bir tavır sergileyerek, sistemin yerleşmesine zemin hazırladılar.

Açık lise uygulaması, AKP hükümetleriyle ortaya çıkmadı. Ekonomik nedenlerle okulu terk etmek zorunda kalan, eğitimini de sürdürmek ve meslekte yükselmek isteyenler için kuruldu.

Sayıları azda olsa; açık liseyi bitirerek üniversiteye devam edenler var. Kabul edersiniz ki açık lise öğrencilerinin ilk 100 bin içerisinde olma şansı yok gibidir. Açık lise, hiçbir zaman örgün eğitimin yerini tutamaz.

AKP hükümeti bu uygulamayla, okula devam etmek isteyen, ama; ilköğretimde iyi bir eğitim verilmeyen, bu nedenle sınavlarda başarılı olamayan öğrencinin, okula devam etmesinin önünü kesmektedir.

2014-2015 Eğitim Öğretim Yılı’nda liselere, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavlarından aldığı puanların matematik ortalamasının %70’i, 6, 7, 8. sınıfların başarı ortalamasının %30’u alınarak hesaplanan, Yerleştirmeye Esas Puan (YEP) ile öğrenci alınacak.

TEOG’dan alınan puanlar, 11Haziran 2014 tarihinde açıklandı. Puanlamalara 16 -20 Haziran arasında itiraz edildi. 4 Temmuz 2014’te okullara alınacak öğrenci kontenjanları açıklandı. 7 Temmuz’da öğrencilerin yerleştirmeye esas puanları bildirilendi. 31 Temmuz - 8 Ağustos arası öğrenci devam etmek istediği okulları tercih edecek. Böylece öğrenciler almış oldukları YEP ile, tek seferde okullara yerleştirilecek.

Tercih başvurularının bilgisayar ile yapılacağı uygulamada, öğrenci ekranda ‘’Özel Yetenek Sınavı ile Öğrenci Alan Bir Ortaöğretim Kurumuna Yerleştim. Özel Eğitim Kurumlarından Birine Kayıt Yaptırdım ve Tercih Yapmak İstiyorum’’ şıklarıyla karşılaşacak.

İlk iki seçeneği işaretleyenler için yapılacak işlem yok. Tercih yapmak zorunda kalan öğrenciler, A Grubu’ndan okumak istediği 15 okulun adını, B Grubu’ndan da devam etmek isteyeceği fen, sosyal bilimler, Anadolu meslek ve teknik, Anadolu imam hatip, Anadolu ve çok programlı Anadolu lise türlerini sıralayacak.
Tercihlerine yerleştirilemeyen öğrenciler, puanına göre adres ve kontenjanlar dikkate alınarak, sistem tarafından uygun görülen okula yerleştirilecek.

25-28 Ağustos tarihleri arasında, kontenjanı dolmayan okullar için nakil başvurusu yapılabilecek.
29 Ağustos saat 19.00’da nakil işlemleri tamamlanacak. Halen kontenjanı dolmayan okul kalmışsa; işlemler Eylül ayı içerisinde periyodik olarak sürecek.

Milli Eğitim Bakanlığı verilerine göre; 5 milyonun üzerinde öğrenci,130 bin derslikte ortaöğretimini sürdürmekte. Derslik başına düşen öğrenci sayısı 39’dur. Bu sayı Anadolu liselerinde 30 civarında, meslek liselerinde ise 50’ye dayanmaktadır.

Nüfus artış oranı dikkate alınırsa, her yıl ortaokullardan liseye geçen öğrenci sayısındaki artış görülebilir. Ortaokullardan liseye devam eden öğrenci sayısı 1 milyonun üzerinde, liselerden mezun olanların sayısı 800 bin civarındadır.

Milli Eğitim Bakanlığı’na ayrılan bütçe, ancak çalışanların maaşlarını ödemeye yetmektedir. Yeni derslik yapma, hayırseverlerin insafına terkedilmiştir.

Bunun anlamı; bu yıl, babasının geliri özel ders almasına ve dershaneye gitmesine yetmeyen çok daha fazla halk çocuğunun, okula devam etme hakkı elinden alınacaktır.

Bu durum, Anayasa’nın ihlalidir. Uluslararası sözleşmelere aykırıdır. Çocukları, imam hatiplerde okumaya razı etmek için başlatılan bu uygulamadan vazgeçilmelidir. Tüm okullar imam hatip olsa bile(!); yeni derslik yapılmadığı sürece; çocuklarımız her yıl artan bir sayıyla okul dışına itilecektir.

Osman Gazi Oktay
Ulusal Eğitim Derneği İzmir Şubesi Başkanı

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)