Kemalin Aydın Yazdı:"Mesele Eğitmemek (2)"


93 yılda,
Milli Eğitimde,
Hiç iyi dönem yok mu?

Elbette var.
Memlekette sadece bir kez,
Milli Eğitim Bakanlığında istikrar yakalanmış,

1938-1946 yılları arasın da 8 yıl,
Hasan Ali Yücel’in milli eğitim bakanlığı dönemi,
Ve o dönemde,
Türkiye Cumhuriyetinin,
En iyi eğitim projesi,

“Köy Enstitüleri” projesi ortaya çıkmış.

Köy Enstitüleri projesi,
Köyün kendi çocuklarını,
Köy hayatının temel ihtiyaçları olan,
Ziraatçılık, hayvancılık, marangozluk, veterinerlik, inşaatçılık gibi,
Konularda pratik becerilerle donatarak,
Köy ilkokulu öğretmeni olarak yetiştirme,
Projesiydi,

Köy Enstitülerinde,
Yetişen çocukların köylerine dönerek,
Kendi köylüsünü eğitmesi,
Köylerde okur yazar oranının artırılması,
Eğitimle birlikte, kalkınmanın sağlanması,
Projesiydi,

Proje 1940 yılında,
Türkiye’nin 21 bölgesinde 21 okulla hayata geçirildi,
6 yılda,
Binlerce köy ilkokulu öğretmeni yetiştirildi,

Sonuç,
1940’da yeşeren umutlar,
1946 yılında,
Projeyi başlatan CHP tarafından,
Müfredat değişikliğiyle,
Öğretmen okullarına çevirmek suretiyle,
Kendi elleriyle boğuldu,

Sebep,
ABD den gelen,
Köy Enstitülerini Komünist sistemine benziyor kaldırın baskıları,
Parti içi muhalefet,
Köylünün bilinçlenmesini istemeyen,
Toprak ağalarının baskıları,

Projeye,
Son darbe,
1954 yılında,
Gene ABD baskısıyla,
Demokrat Parti tarafından,
Öğretmen okullarını tamamen,
Kapatma kararıyla vuruldu,

1954’deki kapatmadan sonra,
Eğitim sistemi,
Bir daha da iflah olmadı,
Olacak gibi de değil.

Çünkü
Hükümetlerde istikrar olsa bile,
Milli Eğitim Bakanlığındaki istikrarsızlık,
Aynen devam ediyor,

Anlayacağın,
Mesele eğitmek değil,
Mesele eğitmemek.

Bizler,
Mesele neden eğitmemek,
Neden eğitmememiz isteniyor,
Onu sorgulamalıyız,

Evet,
Eğitim her geçen gün daha da kötüye gidiyor,
Çok canımız sıkılıyor,
Yarına dair umutlarımız azalıyor,
Çok karamsarız,
Ama
Eğitmeme ve eğittirmeme meselesi,
Bugünün meselesi değil,
Osmanlının son dönemlerinden,
Günümüze kadar geliyor,

Ülkemizin,
Hasan Ali Yücel dönemi hariç,
Hiçbir zaman kararlı ve istikrarlı,
Eğitim politikası olmamış.

Aydın KOCA

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)