Sesli kitap okuma..


Sesli kitap okuma normalde yaptığım bir okuma türü değildir. Zaten sevdiğimi de söyleyemem. Hemen ağzım yorulur benim. Başım ağrımaya başlar. Kafam kazan gibi olur. Bu nedenle pek tercihim olmaz. Aldığım bir eğitimde eğitmen, bu okuma türünün güzel konuşmada büyük bir etkisinin olduğunu söyledi. “Roman okusak olur mu?” dedim. Olurmuş. Ama bir şartla. Roman okurken öyle düz bir şekilde okumamak gerekiyormuş. Romandaki karakterlere göre sesimizi değiştirmeliymişiz. Mesela bir çocuğun konuşmasını okuyorsan bir çocuk gibi, yaşlı birinin konuşmasını okuyacaksan bir yaşlı gibi okuman lazımmış. Öyle deyince aklıma Sunay Akın geldi. O’da hikaye anlatırken sesini konuştuğu kişiye göre değiştirir ya.

TOLSTOY İLE BAŞLADIM

     Sesli kitap okuma çalışmama bugün itibariyle start verdim. Şu anda hali hazırda okuduğum kitaptan. Tolstoy’un Her Şeye Rağmen Sevgi kitabını okuyorum. Kitap hikayelerden oluşuyor. Hikayeler kısa oluyor diye hepsini yüksek sesle okuyayım dedim. Hikayeyi okurum okurum bitmez. Az önce de bahsettiğim gibi, ağzım yorulmaya, kafam da ağrımaya başladı. Baktım olacak gibi değil, sessiz okumaya geçtim. Ben sadece dudaklarımı oynatarak da okuyamam. Oda sevmediğim okuma türlerinden biridir. Benim için makbul olan okuma türü: İçinden okumadır. Ama bazı zamanlar, neden olduğunu bilmediğim bir şekilde okuduğumu anlayamıyorum. Öyle durumlarda, “Galiba okuma havamda değilim. Zorlamanın bir alemi yok” diyerek kitabı okumayı bırakıyorum. Çünkü hiç zevk almıyorum.

ALIŞKANLIK HALİNE GETİRMEK İSTİYORUM

     Normalde roman okurken bir ya da iki sayfasını yüksek sesle okurdum. Ama onu bir türlü alışkanlık haline getiremedim. Zamanla unuttum gitti. Bir ya da iki sayfa okuduğum için sıkılmıyordum. Hem ağzım yorulmuyor hem de kafam ağrımıyordu. Ama o zaman da okurken hiç karakterlere bürünüp okumuyordum. Ne çocuğu çocuk gibi, ne yaşlıyı bir yaşlı gibi seslendirmiyordum. Öyle dümdüz okuyup geçiyordum. Artık yeni bir dönem başlıyor benim için. Bu sefer bir alışkanlık haline getirmeye çalışacağım. Ve en büyük merakım: Gerçekten telaffuzuma etkisi ne düzeyde olacak? Alışkanlık kazanabilirsem ve güzel konuşmaya başlarsam, bunu size yeni bir sesli kitap okuma yazısında paylaşırım.


Cem Kazan
Yaşamdan Yazılar
hakikat.cem@gmail.com

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)