Asgari ücret yüzde 3 artacak

2012 Yılı Programına göre asgari ücret 2012 yılı Ocak ve Temmuz aylarında yüzde 3 oranında, devredilen SSK ve Devredilen Bağ-Kur emekli aylıklarının ise önceki altı aylık enflasyon tahminine göre Ocak ve Temmuz aylarında sırasıyla yüzde 4.22 ve yüzde 2.78 oranında artırılması öngörüldü. 2012 yılında emekli aylıklarında ise kademeli intibak yapılacak.

2012 Yılı Programı Resmi Gazete'de yayımlandı. Asgari ücretin 2012 yılı Ocak ve Temmuz aylarında yüzde 3 oranında, Devredilen SSK ve Devredilen Bağ-Kur emekli aylıklarının ise önceki altı aylık enflasyon tahminine göre Ocak ve Temmuz aylarında sırasıyla yüzde 4.22 ve yüzde 2.78 oranında artırılması öngörüldü. Ayrıca, 2012 yılında emekli aylıklarında kademeli intibak yapılacağı hedeflendi.

SGK sağlık harcamaları kapsamına Devredilen SSK, Devredilen Bağ-Kur, Devredilen Emekli Sandığı, çalışan kamu görevlileri, ödeme gücüne sahip olup zorunlu sigortalı olmayanlar, 18 yaş altı çocukların sağlık harcamalarına ilave olarak 2012 yılından itibaren yeşil kart sahiplerinin sağlık harcamaları da dahil edildi. 2012 yılında sosyal güvenlik kuruluşlarının toplam gelirlerinin 131.7 milyar TL, toplam giderlerinin 157.2 milyar TL ve gelir gider açığının 25.5 milyar TL olması öngörüldü. GSYH'ya oran olarak, gelirlerin yüzde 9.24; giderlerin yüzde 11.03 ve açığın yüzde 1.79 olması hedeflendi. 2012 yılında SGK'ya faturalı ödemeler, ek karşılıklar, emeklilere yapılan ek ödeme, devlet katkısı, hizmet akdiyle çalışanlar için 5 puan prim indirimi ve özürlü primi teşviki, prim ödeme gücü olmayanların GSS primi de dahil olmak üzere toplam 69.1 milyar TL tutarında ve GSYH'nın yüzde 4.85'i oranında bütçe transferi yapılması öngörüldü.

2012 yılında İşsizlik Sigortası Fonunun prim gelirinin GSYH'nın yüzde 0.38'i, faiz gelirinin GSYH'nın yüzde 0.37'si, Fona yapılan devlet katkısının ise GSYH'nın yüzde 0.13'ü oranında gerçekleşmesi hedeflendi. 4447 sayılı Kanun uyarınca, 2012 yılında Fonun faiz gelirinin dörtte birine tekabül eden 1 milyar 305 milyon TL'nin Güneydoğu Anadolu Projesi kapsamındaki yatırımlar öncelikli olmak üzere ekonomik kalkınma ve sosyal gelişmeye yönelik altyapı yatırımlarının finansmanında kullanılmak üzere merkezi yönetim bütçesine aktarılacağı öngörüldü. Bu çerçevede, Fonun toplam giderinin 4.081 milyon TL'ye ulaşması bekleniyor. Sonuç olarak, 2012 yılında toplam Fon varlığının 62 milyar TL ile GSYH'nın yüzde 4.35'ine ulaşması hedefleniyor.



Bazı maktu vergiler güncellenecek

Buna göre merkezi yönetim bütçe gelirlerinin GSYH'ya oranının, 2012 yılında bir önceki yıl seviyesinin 0.4 puan üzerinde yüzde 23.1 olarak gerçekleşeceği tahmin edildi. 2012 yılında, vergi politikasının başta cari açığın azaltılması olmak üzere makroekonomik istikrarın önünde tehdit oluşturabilecek unsurlarla mücadelede etkin bir araç olarak kullanılması planlandı. Bu amaca yönelik olarak, 12 Ekim 2011 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile bazı tedbirler alındı. Söz konusu tedbirlerin 2012 yılı vergi gelirlerine 5.5 milyar TL katkı sağlayacağı öngörüldü. Ayrıca, genel ekonomik koşullar göz önüne alınarak bazı maktu vergiler güncellenecek ve gelir kaybına yol açacak düzenlemelerden kaçınılacak. Bu çerçevede, 2012 yılı vergi gelirlerinin GSYH'ya oran olarak 2011 yılındaki yüzde 19.5 seviyesini koruyacağı tahmin edildi.


Düzenlemenin 2012 bütçe gelirleri üzerindeki het etkisi 3.5 milyar lira

Bazı kamu alacaklarına ödeme kolaylıkları getiren düzenlemenin bütçe gelirleri üzerindeki net etkisinin 2012 yılında bir önceki yıla göre azalarak 3.5 milyar TL civarında olacağı tahmin edildi. Bu kapsamda GSYH'ya oran olarak kurumlar vergisi tahsilatının 0.1 puan azalacağı öngörüldü. 2012 yılında GSYH'ya oran olarak, toplam KDV'nin 2011 yılı seviyesinde gerçekleşmesi, motorlu araçlar üzerinden alınan ÖTV'nin araç satışlarında oluşması beklenen daralmayla 0.1 puan gerilemesi, tütün mamulleri ve alkollü içkiler üzerinden alınan ÖTV'nin ise, yapılan vergi artışları sonucunda 0.2 puan artması beklenmekte.


Temettü gelirlerinin GSYH'ya oranı 0.1 puan azalacak

Kamu bankalarından elde edilecek temettü gelirlerinin GSYH'ya oran olarak 0.1 puan azalması, buna karşılık özelleştirme gelirlerinin 0.5 puan artması bekleniyor. Bu doğrultuda, merkezi yönetim bütçesi vergi dışı diğer gelirlerinin GSYH'ya oranının 2012 yılında bir önceki yıla göre 0.4 puan artarak yüzde 3.7 seviyesine yükselmesi öngörüldü.


Faiz ödemeleri 0.2 puan artarak yüzde 3.5 düzeyinde gerçekleşecek

Faiz hariç harcamaların GSYH'ya oran olarak, 2012 yılında bir önceki yılda olduğu gibi yüzde 21.1 düzeyinde, faiz ödemelerinin ise önceki yıla göre 0.2 puan artarak yüzde 3.5 düzeyinde gerçekleşmesi bekleniyor. Bu çerçevede, merkezi yönetim bütçe harcamalarının GSYH'ya oranının yüzde 24.6 seviyesinde gerçekleşeceği öngörüldü.


Personel ödenekleri belirlenirken...

2012 yılı personel ödenekleri öngörülürken, kamu personeli maaş ve ücretlerinin toplu sözleşme neticesinde, mali imkanlar ve hedefler göz önünde bulundurularak belirleneceği, sisteme 90 bin kişinin dahil olacağı ve sistemden 40 bin kişinin çıkacağı, mahalli idarelerin ihtiyaç fazlası personelinin merkezi yönetim kapsamındaki bazı idarelere geçişinin yapılacağı, sözleşmeli er veya erbaş istihdamı yapılacağı, ayrıca kamuda yeni personel istihdam edilmesiyle ilgili olarak merkezi yönetim bütçe kanunlarında sınırlamalar konulmaya devam edileceği göz önünde bulunduruldu. Bu doğrultuda, 2012 yılı merkezi yönetim bütçesi personel giderleri, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri ve personel giderlerine ilişkin yedek ödeneğin toplamının GSYH'ya oranının bir önceki yıla göre 0.2 puan artarak yüzde 7 olması bekleniyor.


Sağlık harcamaları 4.4 milyar lira artacak

5510 sayılı Kanun uyarınca yeşil kart sahiplerinin sağlık harcamalarının 2012 yılından itibaren SGK'ya devredilecek olmasından ötürü sağlık giderleri kaleminde bir önceki yıla göre 4.4 milyar TL'lik bir düşüş bekleniyor. 2012 yılında bir önceki yıla göre GSYH'ya oran olarak, savunma ve güvenlik giderleri ile diğer mal ve hizmet alım giderlerinde beklenen 0.1'er puanlık azalmayla birlikte mal ve hizmet alım giderleri toplamının 0.5 puanlık bir düşüşle yüzde 2 düzeyinde gerçekleşeceği öngörülüyor.


Genel bütçe vergi gelirlerinin GSYH içindeki oranı aynı kalacak

Cari transferlerin GSYH'ya oran olarak 2012 yılında bir önceki yıla göre 0.5 puan artarak yüzde 9.1 düzeyine yükselmesi bekleniyor. Bu gelişme üzerinde, 2011 yılında sosyal güvenlik açık finansmanını önemli ölçüde azaltan yeniden yapılandırmadan elde edilen gelirlerin 2012 yılında azalması etkili olacak. Ayrıca, yeşil kart sahiplerinin sağlık harcamalarının SGK'ya devredilmesinin etkisiyle sosyal güvenliği olmayanların sağlık primi ödeneğinin bir önceki yıla göre 3.7 milyar TL artışla 4.1 milyar TL'ye yükseleceği tahmin edildi. Öte yandan, hanehalkına yapılan transferler, sosyal amaçlı transferler, tarımsal desteklemeler ve yurtdışına transferlerin GSYH içindeki paylarının bir önceki yıl seviyesinde gerçekleşmesi programlandı. Genel bütçe vergi gelirlerinin GSYH içindeki oranının bir önceki yıl seviyesini koruyacağı 2012 yılında, mahalli idarelere ve fonlara ayrılan payların GSYH'ya oranının da, 2011 yılıyla aynı seviyede kalarak yüzde 2.4 düzeyinde gerçekleşeceği öngörüldü.



Mahalli idareler, 2012 yılında 497 milyon lira açık verecek

2012 Yılı Programı'na göre gelecek yıl mahalli idare gelirlerinin 53.1 milyar TL, harcamalarının ise 53.6 milyar TL olarak gerçekleşeceği, böylece mahalli idareler dengesinin 497 milyon TL açık vereceği tahmin edildi. 2012 yılında, mahalli idarelerin sürekli işçi kadrolarından merkezi idareye yapılacak devrin ortaya çıkaracağı tasarruf ile altyapı yatırımlarının merkezi yönetim bütçesi kanalıyla desteklenmesinin mahalli idare dengesi üzerinde olumlu etkisi olacak. Bu durumun, artması beklenen sermaye giderleri ile mal ve hizmet alım giderlerinin, mali yapıda bozulmaya neden olmaksızın, finanse edilmesine yardımcı olacağı tahmin edildi. Ayrıca, mali disiplini artırmaya yönelik olarak, mahalli idarelerin genel bütçe vergi gelirleri payından kamuya olan borçlarına mahsuben yapılacak kesinti oranı, yeni borç doğmasını engelleyecek ve borç stokunun azalmasına yardımcı olacak bir düzeyde tespit edilecek.


Döner sermayeli kuruluşlar

2012 yılında GSYH'ya oran olarak, döner sermayeli işletmelerin gelir-gider farkının yüzde 0.06; dönem karının ise yüzde 0.09 civarında gerçekleşmesi hedeflendi.



İşgücünün nitelikliğini yükseltecek

Buna göre, Para, maliye ve gelirler politikaları; istikrarlı büyümenin desteklenmesi, istihdamın artırılması, fiyat istikrarı ile finansal istikrarın birlikte sürdürülmesi amaçları çerçevesinde ve eşgüdüm içerisinde yürütülecek. Büyümenin daha sağlam ve güvenilir kaynaklarla finansmanını sağlamak amacıyla yurtiçi tasarrufları artıracak politikalar izlenecek. Büyümenin talep yönünden ihracat ve özel sektör yatırımlarına, üretim yönünden ise verimlilik artışlarına dayalı olmasını sağlayacak politikalara devam edilecek. Sanayinin orta düzey teknolojili mal üretiminden yüksek düzey teknolojili mal üretimine kaydırılabilmesi için işgücünün niteliğini yükseltecek, Ar-Ge faaliyetlerini destekleyecek politikalar izlenecek. İşgücü piyasasına yönelik yapılacak düzenlemelerle istihdam artışı hızlandırılacak.


İstihdam 332 bin kişi artacak

Türkiye genelinde 2011 yılında işgücüne katılma oranının yüzde 49.9, işsizlik oranının ise yüzde 10.5 seviyesinde gerçekleşmesi beklenirken, 2012 yılında, öngörülen büyüme ve yatırım artışlarına bağlı olarak istihdamın 332 bin kişi artacağı, işsizlik oranının ise yüzde 10.4 seviyesinde gerçekleşeceği öngörüldü.


Sosyal altyapı projelerine yoğunlaştırılacak

Kamu yatırımlarında, başta Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP), Doğu Anadolu Projesi (DAP), Konya Ovası Projesi (KOP), Doğu Karadeniz Projesi (DOKAP) kapsamındaki yatırımlar olmak üzere bölgeler arası gelişmişlik farklarını azaltmayı ve bölgesel gelişme potansiyelini değerlendirmeyi hedefleyen ekonomik ve sosyal altyapı projelerine yoğunlaştırılacak.


GSYH yüzde 4 büyüyecek

Büyümenin 2011 yılının ikinci yarısında da devam etmesi, ancak küresel ölçekte ortaya çıkan belirsizlikler ve olumsuz baz etkisi nedeniyle bir miktar yavaşlaması beklenmekte. Buna göre, 2011 yılında yüzde 7.5 olması beklenen GSYH artış hızının, 2012 yılında yüzde 4 olması hedeflenmekte. Tarım sektörü katma değerinin reel olarak 2011 yılında yüzde 6 oranında artacağı, 2012 yılında ise yüzde 3 oranında artış göstereceği öngörülmekte. Sanayi sektörü katma değerinin, 2011 yılında yüzde 7.2 oranında artması beklenmekte.

2012 yılında ise sanayi sektörü katma değerinin yüzde 3.5 oranında artacağı öngörülmekte. 2011 yılında yüzde 7.8 oranında artması beklenen hizmetler sektörü katma değerinin, 2012 yılında yüzde 4.3 oranında artacağı öngörülmekte. Toplam yurt içi talebin 2012 yılında reel olarak yüzde 3.9 oranında artması, net mal ve hizmet ihracatının GSYH büyümesine katkısının ise negatif 0.1 puan olması sonucunda, GSYH'nın yüzde 4 oranında büyümesi hedeflenmekte. Bu dönemde özel kesim tüketim harcamalarında yüzde 3, kamu kesimi tüketim harcamalarında ise yüzde 3.1 oranında artış olacağı öngörüldü. 2012 yılında, özel kesim sabit sermaye yatırımlarının yüzde 7.7 oranında artacağı, kamu kesimi sabit sermaye yatırımlarının ise yüzde 0.6 oranında azalacağı tahmin edilmekte.

2012 yılı GSYH büyümesine; özel tüketimin 2.1 puan, kamu tüketiminin 0.2 puan, özel kesim sabit sermaye yatırımlarının ise 1.7 puan katkı yapması beklenmekte. Aynı dönemde, stok değişiminin GSYH büyümesine katkısının ise pozitif 0.1 puan olacağı tahmin edilmekte. Kamu harcanabilir gelirinin GSYH'ya oranının 2012 yılında bir önceki yıla göre 1 puan azalarak yüzde 12.9 olarak gerçekleşeceği tahmin edilmekte. 2012 yılında kamu tasarruflarının GSYH'ya oranının 0.8 puan azalarak yüzde 2.1'e, kamu yatırımlarının GSYH içindeki payının ise 0.1 puan azalarak yüzde 4.3'e gerilemesi neticesinde, kamu tasarruf yatırım farkının GSYH'ya oranının negatif yüzde 2.2 olarak gerçekleşmesi beklenmektedir.

Özel tasarrufların GSYH'ya oranının 2012 yılında bir önceki yıla göre 2.7 puan artması ve özel yatırımlardaki artışın 0.6 puan olması neticesinde, özel kesim tasarruf yatırım farkının GSYH'ya oranının 2 puan iyileşerek negatif yüzde 5.6 seviyesinde gerçekleşeceği öngörüldü. Türkiye'de küresel ölçekte giderek artan belirsizlikler nedeniyle 2011 yılının ikinci yarısından itibaren büyüme hızının nispi olarak yavaşlaması öngörülen programda bu yavaşlamaya rağmen 2011 yılının tamamında Türkiye ekonomisinin yüzde 7.5 oranında büyümesi beklenmekte.


Madencilik ile ulaştırma sektörünün yatırımları düşecek

Türkiye ekonomisinde 2011 yılında özel kesim sabit sermaye yatırımlarının reel olarak yüzde 22.3 oranında artması öngörüldü. Bu dönemde, özel kesim sabit sermaye yatırımları içinde tarım, madencilik, imalat, enerji sektörlerinin paylarının artacağı, ulaştırma, turizm, konut eğitim, sağlık ve diğer hizmetler alt sektörlerinin paylarının ise azalacağı tahmin edildi.

Kamu kesimi sabit sermaye yatırımlarının 2012 yılında reel olarak yüzde 0.6 oranında azalacağı öngörüldü. Bu dönemde, kamu kesimi sabit sermaye yatırımlarının yüzde 49.2'sinin merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki idareler, yüzde 32.6'sının mahalli idareler, yüzde 15'inin işletmeci KİT'ler, yüzde 1.1'inin özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar, yüzde 0.1'inin İller Bankası, yüzde 2.1'inin döner sermayeli kuruluşlar ve sosyal güvenlik kuruluşları tarafından gerçekleştirileceği tahmin edildi.

2012 yılında kamu kesimi sabit sermaye yatırımları içinde, bir önceki yıla göre madencilik ile ulaştırma sektörünün payında düşüş, diğer tüm alt sektörlerin paylarında ise artış olacağı öngörülmekte. 2012 yılında özel kesim sabit sermaye yatırımlarının reel olarak yüzde 7.7 oranında artış göstereceği tahmin edilmekte. 2012 yılında özel kesim sabit sermaye yatırımları içinde tarım ve ulaştırma alt sektörlerinin paylarının bir önceki yıla göre artacağı, eğitim sektörünün payının aynı kalacağı, diğer sektörlerin paylarının ise azalacağı tahmin ediliyor.



10.7 milyar lira özelleştirme geliri bekleniyor

Buna göre 2012 yılında Özelleştirme Fonu'nun 10.7 milyar TL tutarında özelleştirme geliri elde etmesi bekleniyor. 2012 yılında fonların gelirlerinin ise 6 milyar TL, fon giderlerinin 5.7 milyar TL, böylece fon sistemi finansman fazlasının 330 milyon TL olması hedeflendi.
2012 yılında özelleştirme kapsamında izlenen kuruluşlar dahil KİT sisteminin finansman açığının GSYH'ya oranı yüzde 0.25 olarak programlandı. Bu hedefe ulaşılabilmesi; Genel Yatırım ve Finansman Programı'nda öngörülen fiyat ayarlamalarının gerçekleştirilmesi, tarım KİT'lerinde alım miktar ve fiyatlarının öngörülenin üstünde stok artışına yol açmayacak şekilde tespit edilmesi, yatırım harcamalarının belirlenen seviyede kalması ve bütçeden yapılacak transferlerin gerçekleştirilmesiyle mümkün olabilecek.


EÜAŞ'a ait santrallerden bir kısmı özelleştirilecek

2012 yılında, elektrik dağıtım bölgelerine ilişkin özelleştirmelerin tamamlanması ve EÜAŞ'a ait üretim santrallerinden bir kısmının özelleştirme çalışmalarına başlanması öngörüldü.


Sertifikalı tohum ve damızlık hayvan üretimi

TİGEM'in sertifikalı tohum ve damızlık hayvan üretimine yönelik faaliyetlerini verimli ve etkin bir şekilde sürdürebilmesi amacıyla, öncelikle Ceylanpınar İşletmesinde başlatılan yeniden yapılandırma uygulamaları, 2012 yılından itibaren Yeniden Yapılandırma Raporu çerçevesinde Kuruluş geneline yaygınlaştırılacak.


3 milyon ton buğday alınacak

2012 yılında tarım KİT'leri tarafından 3 milyon ton buğday, 9 milyon ton şeker pancarı ve 620 bin ton yaş çay yaprağı alımı programlandı.

2012 Yılı Programı'nda özelleştirme kapsamında izlenen kuruluşlar ve KİT sistemiyle ilgili "öz eleştirilere" de yer verildi. Özelleştirme kapsamında izlenen kuruluşlar dahil 2010 yılında GSYH'ya oran olarak yüzde 0.64 finansman fazlası oluşturan KİT'lerin, 2011 yılında yüzde 0.03 finansman açığı oluşturacağı tahmin edildi. KİT dengesindeki bu olumsuz gelişmenin temel sebebi, enerji KİT'lerinin maliyetlerindeki artışın satış fiyatlarına zamanında yansıtılamaması olarak ifade edildi. 2011 yılında özelleştirme kapsamında izlenen kuruluşlar dahil KİT sisteminin 1 milyar TL dönem karı ve 2.2 milyar TL faiz dışı açık oluşturması bekleniyor. Söz konusu kuruluşlara nakit olarak 4.7 milyar TL sermaye transferi, 2.3 milyar TL görev zararı ödemesi yapılması ve bu kuruluşların yatırım harcamasının 6.9 milyar TL olması hedefleniyor.


Enerji KİT'lerin maliyeti yükseldi

2011 yılında ham petrol fiyatları ve dolar kurunun bir önceki yıla göre beklenenin üzerinde artması sebebiyle Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş.'nin(BOTAŞ) doğal gaz alım maliyeti, Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş.'nin elektrik alım maliyeti ve Elektrik Üretim A.Ş.'nin(EÜAŞ) yakıt maliyeti yükseldi. Yıl içerisinde BOTAŞ'ın ortalama doğal gaz satış fiyatı ortalama doğal gaz alım fiyatının altına düştü. Doğal gaz satış fiyatlarında Ekim ayında yapılan ayarlamaya rağmen alım maliyetleri tam olarak karşılanamadı.


TKİ 2 milyon ton kömürü bedelsiz dağıtacak

İhtiyaç sahiplerine bedelsiz dağıtılmak üzere Türkiye Kömür İşletmeleri(TKİ) ve TTK tarafından 2011 yılında yaklaşık 1.9 milyon ton, 2012 yılında ise yaklaşık 2 milyon ton kömür temin edileceği tahmin edildi.


Petrol fiyatlarındaki artış

2010 yılında 1 milyar 297 milyon TL dönem karı elde eden Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığının(TPAO), ham petrol fiyatlarındaki artışa paralel olarak satış hasılatının artması sonucu 2011 yılında 1 milyar 446 milyon TL dönem karına ulaşması bekleniyor. 2010 yılında bütçeye 162 milyon TL temettü ödemesi yapan Kuruluş, önceki yıllardan biriken temettü borçlarının bir kısmı da dâhil edilmek suretiyle 2011 yılında 588 milyon TL ödeme gerçekleştirmişti. TPAO'nun yıl içerisinde Kuzey Marmara ve Değirmenköy Yeraltı Depolama Tesislerinde bulunan 2.153 milyon Sm3 doğal gazı BOTAŞ'tan satın alması neticesinde, faiz dışı fazlası 2011 Yılı Programında öngörülen seviyenin altında gerçekleşmişti.


Eti Maden'in karı 2011'de 674 milyon liraya ulaşacak

2010 yılında 439 milyon TL dönem karı elde eden Eti Maden İşletmelerinin 2011 yılında 674 milyon TL dönem karına ulaşması bekleniyor. Kuruluş, bütçeye 2010 yılında 184 milyon TL, 2011 yılında 269 milyon TL temettü ödemesi gerçekleştirmişti. Uluslararası piyasalarda bor madenine olan talebin artmasına paralel olarak Kuruluşun üretim kapasitesini ve satış hasılatını yükseltmeye devam etmesi, dönem karındaki ve temettü ödemelerindeki artışta etkili oldu.


TCDD'ye 2011'de 3.6 milyar lira sermaya transferi yapıldı

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi'nin(TCDD) elektrifikasyon, sinyalizasyon ve yüksek hızlı tren yatırımlarının ve istihdam giderlerinin finansmanı, bütçeden Kuruluşa yapılan sermaye transferleriyle karşılandı. 2010 yılında Kuruluşun toplam yatırım harcaması KİT'lerin toplam yatırımlarının yüzde 41.1'ine karşılık gelirken, 2011 yılında bu oranın yüzde 45.2 olarak gerçekleşmesi bekleniyor. Kuruluşa 2010 yılında 2.5 milyar TL, 2011 yılında ise 3.6 milyar TL sermaye transferi yapıldı.


Çaykur'a her yıl yüksek tutarda sermaye transferi yapılması gerekecek

Yaş çay alım fiyatlarının paketli çay satış fiyatlarından daha hızlı artması, yüklü miktarda stokla çalışılması ve yüksek personel maliyetleri Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü'nün(ÇAYKUR) zarar etmesine ve faiz dışı açık vermesine sebep oldu. Gerekli yatırımların gerçekleştirilebilmesi ve personel maliyetlerinin karşılanabilmesi için 2012 yılından itibaren ÇAYKUR'a her yıl yüksek tutarda sermaye transferi yapılması gerekiyor.


EBK'nin 56 olan bayi sayısı artırılacak

Et ve Balık Kurumu(EBK) Genel Müdürlüğü, et satış fiyatlarının istikrarlı bir seviyede tutulması amacıyla pazar payını artırmaya yönelik 2011 yılında isim hakkı kullanımı verdiği ve satılan ürünleri sağladığı mağazalar aracılığıyla bayilik sistemine geçti. Mevcut durumda 56 olan bayi sayısının önümüzdeki dönemde, nüfusun yoğun olduğu şehirler başta olmak üzere, ülke genelinde artırılması planlanıyor.


Özelleştirmeler de ele alındı

2010 yılında 3.1 milyar doları olarak gerçekleşen satış ve devir işlemi tamamlanan özelleştirme uygulamaları, 2011 yılı Eylül ayı itibarıyla 334 milyon doları olarak gerçekleşti. Elektrik dağıtım şirketlerinin özelleştirme süreci devam ediyor. 2011 yılı Ekim ayı itibarıyla Vangölü, Boğaziçi, Gediz, Trakya, Dicle, İstanbul Anadolu Yakası, Toroslar ve Akdeniz Elektrik Dağıtım Şirketlerinin satış onayı alınmış olup satış sözleşmesi imzalanma aşamasında bulunuyor. Aras Elektrik Dağıtım Şirketinin özelleştirilmesi için yapılan ihale Danıştay tarafından iptal edilmiş olup Karara karşı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından temyiz başvurusu yapıldı. EÜAŞ'a ait 19 grup akarsu santralinden 18'inin işletme hakkı devri yöntemiyle satışı Özelleştirme Yüksek Kurulu(ÖYK) tarafından onaylandı. 2011 yılında Sümer Holding A.Ş.'ye ait Mazıdağı Fosfat Tesisleri ile diğer kuruluşlara ait çeşitli taşınmazlar özelleştirildi. Doğusan Boru Sanayii ve Ticaret A.Ş.'deki yüzde 56.1 oranındaki kamu hissesi ile Acıpayam Selüloz Sanayii ve Ticaret A.Ş.'de bulunan yüzde 76,8 oranındaki kamu hissesinin özelleştirilmesi amacıyla ihaleye çıkılmış olup çeşitli teklifler alındı. Her iki kuruluştaki hisselerin özelleştirilmesiyle ilgili onay süreci devam ediyor. Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş.'ye ait Portföy-B içerisinde yer alan Malatya, Erzincan, Elazığ ve Elbistan Şeker Fabrikaları ile Portföy-C içerisinde yer alan Kastamonu, Kırşehir, Turhal, Yozgat, Çorum ve Çarşamba Şeker Fabrikalarının portföy grubu olarak bir bütün halinde özelleştirilmesi için ihaleye çıkıldı.


Otoyol ve köprülerin özelleştirilmesi

Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğunda olan bazı otoyol ve köprülerin işletme haklarının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi amacıyla ihale ilanı verildi. Ayrıca, Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş.'nin yüzde 80 oranındaki hissesinin özelleştirilmesi için ihale duyurusu yapıldı. TCDD'ye ait İskenderun Limanının işletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin karar ÖYK tarafından onaylandı. Devir sözleşmesinin imzalanmasına ilişkin süreç devam etti. Özelleştirme ihalesi iptal edilen İzmir ve Derince limanlarının ihalelerinin tekrar yapılması amacıyla imar planı çalışmaları sürdürüldü.



Enflasyon hedeflemesi rejimi

Fiyat istikrarını sağlamak ve sürdürmek temel amacı doğrultusunda enflasyon hedeflemesi rejimi çerçevesinde para politikası uygulamalarını sürdüren Merkez Bankası, 2011 yılı için enflasyon hedefini Hükümetle birlikte yüzde 5.5 olarak belirlendi. Merkez Bankasının hesap verme yükümlülüğüne esas teşkil edecek olan belirsizlik aralığı ise artı-eksi 2 puan olarak ilan etti.

Finansal istikrarı gözetecek şekilde enflasyon hedeflemesi çerçevesinde yürütülecek Para Politikası kapsamda, 2012 yıl sonu hedefi yüzde 5 olarak belirlendi. Bununla birlikte, Merkez Bankası 2011 yılı Ekim ayında yayımladığı Enflasyon Raporunda 2012 yıl sonu enflasyon tahminini yüzde 5.2 olarak açıklamıştı. Ayrıca 2001 yılından itibaren uygulanmakta olan dalgalı döviz kuru rejimine devam edilecek.


2011 sonunda ihracatın 134.8 milyar dolara ulaşması bekleniyor

2011 yılının tamamında ihracatın yüzde 18.4 oranında artarak 134.8 milyar dolara ulaşması beklenmekte. İhracat fiyatlarının 2011 yılında yüzde 12.6 oranında artması ve reel ihracat artışının yüzde 5.2 olması hedeflenmekte. 2011 yılında ithalatın bir önceki yıla göre yüzde 27.7 oranında artarak 236.9 milyar dolara yükselmesi beklenmekte. 2011 yılında ithalat fiyatlarının yüzde 13.2 oranında artması ve reel ithalat artışının yüzde 13.1 olması beklenmekte.


2012 dış ticaret açığı öngörüsü 100.3 milyar dolar

2012 yılında ihracatın yüzde 10.2 oranında artarak 148.5 milyar dolara, ithalatın ise yüzde 5 artarak 248.7 milyar dolar seviyesine ulaşacağı ve böylece dış ticaret açığının 100.3 milyar dolar olacağı öngörüldü. Bavul ticareti, navlun, sigorta, limanlarda sağlanan mallar ve parasal olmayan altın ile uyarlama kaleminin dahil edildiği ödemeler dengesindeki gösterimiyle dış ticaret dengesinin ise 81.8 milyar dolar açık vereceği tahmin edilmekte. İhracat fiyatlarının 2012 yılında yüzde 2.5, ithalat fiyatlarının ise yüzde 1.1 oranında artacağı ve böylece ihracat ve ithalatın reel olarak sırasıyla yüzde 7.4 ve yüzde 3.9 oranında yükseleceği tahmin edilmekte.


2012 turizm geliri 26 milyar dolar

Hizmetler dengesi altındaki en büyük gelir kalemi olan turizm gelirlerinin, 2011 yılının tamamında 24 milyar dolara ulaşacağı tahmin edildi. Ocak-Ağustos döneminde önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 32.3 oranında artarak 11.7 milyar dolar olan hizmetler dengesi fazlasının, 2011 yılının tamamında 19.3 milyar doları olması beklenmekte.

2012 yılında turizm gelirlerinin 26 milyar dolara, turizm giderlerinin ise 5.1 milyar dolara ulaşacağı öngörüldü. 2012 yılında hizmet gelirlerinin 42.8 milyar dolar, hizmet giderlerinin ise 21.3 milyar dolar olması; böylece hizmetler dengesinin 21.5 milyar dolar fazla vermesi beklenmekte. 2012 yılında gelir dengesinde 6.9 milyar doları açık öngörülürken, cari transferler kaleminde 1.8 milyar dolar fazla beklenmekte.

Cari işlemler açığının bu gelişmeler sonucunda 2012 yılında 65.4 milyar dolar seviyesinde gerçekleşeceği öngörülmekte. 2012 yılında cari açığın GSYH'ya oranının, bir önceki yıla göre gerileyerek yüzde 8 olacağı tahmin edilmekte. Doğrudan yatırımlar hariç sermaye hareketleri 2011 yılı Ağustos ayı itibarıyla yıllık bazda incelendiğinde; yurt dışından sağlanan krediler ile yurt dışı tahvil ihraçları ve DİBS'lere yatırım başta olmak üzere 13,9 milyar dolarının kamu kesimi yoluyla, bankaların yurt dışı uzun ve kısa vadeli kredi kullanımları ve sendikasyon kredileri ile yurt dışı banka ve yerleşiklerin mevduatları başta olmak üzere 44.2 milyar dolarının ise özel kesim yoluyla yurt içine getirildiği görülmekte.

ANKA
Tags

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)