Alkollü içkiler vergi şampiyonu


İçki ambalajlarında yer alacak uyarıların tüketimi düşürmesi beklenmiyor.

TAPDK’nın aldığı kararla alkollü içkilerin ambalajında 3 grafik uyarısı yer alacak. Uygulama, maliyeti 1 TL artırsa da tüketim düşmeyecek. ‘Düşman’ uyarısı tüketimi vurmayacak.

Al­ko­lü iç­ki­le­re dö­nük ola­rak ma­yıs ayın­da ha­zır­la­nan ‘ya­sak­la­r’ pa­ke­ti kap­sa­mın­da iç­ki am­ba­laj­la­rı üze­ri­ne ko­nu­la­cak uya­rı me­saj­la­rı da dev­re­ye gir­di. Tü­tün ve Al­kol Pi­ya­sa­sı Dü­zen­le­me Ku­ru­mu­’nun (TAPDK) teb­li­ği­ne gö­re, üre­ti­ci­ler 10 ay için­de tüm eti­ket ve am­ba­laj ta­sa­rım­la­rı­nı ye­ni mev­zu­ata uy­gun ola­rak ta­mam­la­mak zo­run­da.

Ma­ki­ne par­ku­run­da önem­li bir ma­li­yet ya­ra­ta­cak olan bu de­ği­şik­li­ğin al­kol­lü iç­ki fi­yat­la­rı­nı 1 TL ci­va­rın­da ar­tır­ma­sı bek­le­ni­yor. Üre­ti­ci­ler ise si­ga­ra­da çok faz­la et­ki­li ol­ma­yan uya­rı uy­gu­la­ma­sı­nın al­kol­lü iç­ki tü­ke­ti­min­de her­han­gi bir dü­şüş ya­rat­ma­ya­ca­ğı­nı vur­gu­la­dı.

Ra­kam­lar da tüm ya­sak­la­ra ve fi­yat ar­tış­la­rı­na rağ­men tü­ke­ti­min art­tı­ğı­na işa­ret edi­yor. 2004 yı­lın­dan bu ya­na ra­kı­nın fi­ya­tı yüz­de 190, bi­ra fi­ya­tı yüz­de 147, şa­rap fi­yat­la­rı yüz­de 100 ar­tar­ken, tü­ke­tim ise ra­kı­da 50 mil­yon lit­re, bi­ra­da 928 mil­yon lit­re­ye şa­rap­ta ise 60 mil­yon lit­re­ye ulaş­tı.

Av­ru­pa­’da tek uya­rı

Tü­ke­ti­me her­han­gi bir et­ki­si ol­ma­ya­ca­ğı dü­şü­nü­len uy­gu­la­ma kap­sa­mın­da iç­ki am­ba­laj­la­rı üze­rin­de ar­tık 18 yaş, ara­ba kul­la­nı­mı ve ha­mi­le­le­re iliş­kin gra­fik uya­rı­lar ile “Al­kol dos­tu­nuz de­ğil­di­r” me­sa­jı yer ala­cak. Üre­ti­ci­ler ise dün­ya­da ör­ne­ği ol­ma­yan bu uy­gu­la­ma­ya iş­lev­siz ve zah­met­li ol­ma­sı ne­de­niy­le kar­şı çı­kı­yor.

Al­man­ya­’da 18 ya­şa, Fran­sa­’da ha­mi­le ka­dın­lar için, AB­D’­de de ise ha­mi­le­lik­te tü­ke­til­me­si ha­lin­de ço­cuk­la­ra za­rar ver­di­ği, aşı­rı tü­ke­til­me­si ha­lin­de sağ­lı­ğa za­rar­lı ol­du­ğu­na yö­ne­lik me­saj­lar şiş­ler üze­rin­de yer alı­yor. Tür­ki­ye­’de ise mev­zu­at do­la­yı­sıy­la 3 uya­rı da ay­nı şi­şe­de yer ala­cak.

Fi­yat­lar 1 TL ar­tar

Al­kol­lü İçe­cek­ler İt­ha­lat­çı­la­rı Üre­ti­ci­le­ri ve Da­ğı­tı­cı­la­rı Der­ne­ği Baş­kan Yar­dım­cı­sı Ha­lis Yıl­dız böy­le bir uy­gu­la­ma­nın ilk kez Tür­ki­ye­’de de­ne­di­ği­ni, bu­nun dı­şın­da pun­to bü­yük­lük­le­ri­nin de ilk ör­ne­ği­nin Tür­ki­ye­’de ve­ri­le­ce­ği­ni kay­det­ti. İt­ha­lat­çı­lar açı­sın­dan da­ha az ma­li­yet­li ola­cak bu uy­gu­la­ma­nın özel­lik­le üre­ti­ci­ler açı­sın­dan ma­ki­ne par­ku­run­da bir de­ği­şik­lik ge­rek­tir­di­ği­ni kay­de­den Yıl­dız, “Ü­re­tim de­part­man­la­rın­da­ki bü­tün sis­tem de­ği­şe­cek. Bu da fi­yat­la­ra 10 ay so­nun­da 1 TL’­lik zam ola­rak yan­sı­ya­bi­li­r” açık­la­ma­sı­nı yap­tı.

Tü­ke­ti­ci ‘bi­linç­li­’ içi­yor

Bur­gaz Ra­kı, Ha­re Li­kö­rü gi­bi mar­ka­lar ile pi­ya­sa­da yer alan An­tal­ya Al­kol­lü İçe­cek Yö­ne­tim Ku­ru­lu Baş­ka­nı İs­ma­il Ka­ra­man ise 10 ay­lık de­ği­şim sü­re­si­nin ra­kı, bi­ra gi­bi hız­lı tü­ke­ti­len ürün­ler­de­ki de­ği­şim için ye­ter­li ol­du­ğu­nu an­cak cin, li­kör gi­bi ürün­ler­de ise sı­kın­tı ya­şa­na­bi­le­ce­ği­ni kay­det­ti. Tü­ke­tim­de ise her­han­gi bir dü­şüş bek­le­me­dik­le­ri­ni an­la­tan Ka­ra­man, “Al­kol kul­la­nan in­san­lar za­ten bu­nun bi­lin­cin­de. Bel­li bir mik­ta­rın üze­rin­de za­rar ver­di­ği­ni bi­le bi­le kul­la­nı­yor. Bu uy­gu­la­ma ne ka­dar cay­dı­rı­cı ola­bi­lir bi­le­mi­yo­ru­m” ifa­de­le­ri­ni kul­lan­dı.

Alkollü içkiler vergi şampiyonu

Hü­kü­me­tin ge­tir­di­ği tüm ya­sak­la­ma­la­ra rağ­men al­kol­lü iç­ki­ler­den alı­nan ver­gi­ler, büt­çe­de­ki en önem­li ge­lir ka­lem­le­rin­den bi­ri. 2010 yı­lın­da al­kol­lü iç­ki­ler­den alı­nan özel tü­ke­tim ver­gi­si (ÖTV) 3 mil­yar TL iken bu ra­kam, 2011’de 3,8, 2012’de de 4,6 mil­yar TL’­ye ulaş­tı.

Top­lam ver­gi ge­lir­le­ri için­de­ki pa­yı ise yüz­de 1.5. Son zam­lar ile bir­lik­te 2013 yı­lın­da bu alan­da bir re­kor bek­le­ni­yor. 2004 yı­lın­dan bu ya­na ra­kı­nın fi­ya­tı yüz­de 272, bi­ra fi­ya­tı yüz­de 218, şa­rap fi­yat­la­rı ise yüz­de 163 art­tı.


Sözcü

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)