Anadil Anayasa'ya girecek mi?


Anayasa Yazım Komisyonu 'eğitim dili'ni görüştü.

Yeni anayasada CHP ve MHP'nin yanısıra, daha önce eğitim dilinin yasayla düzenlenmesini öneren AK Parti, eğitim dilinin Türkçe olması konusunda anlaştı.

TBMM Anayasa Yazım Komisyonu’nun dünkü toplantısında “eğitim ve öğretim” maddesiyle ilgili siyasi partiler görüş ve önerilerini anlattılar. Partiler bu konuda genel görüşlerini dile getirdiği için madde kaleme alınmadı.

Edinilen bilgiye göre toplantıda AK Parti, eğitim dilinin “yasayla” düzenlenmesini önerdi. Ancak CHP ve MHP, AK Parti’nin onay verdiği değiştilemez madddelerde yer alan “Devletin dili Türkçedir” ifadesinde uzlaşmaya dikkat çekerek, eğitim dilinin de “Türkçe” olması gerektiğini, ancak anadilde öğretim konusunun yasayla düzenlenebileğini ifade etti. Madde metni yazılmamakla birlikte AK Parti de “Eğitim dili Türkçe’dir” ifadesine destek verebileceklerini belirterek, “4 parti uzlaşırsa, anadilde öğretime de anayasal güvence getirebiliriz” görüşünü iletti.

'ZATEN HERKES ÖĞRENECEK'

BDP’li Bengi Yıldız anadil öğretiminin anadillerin korunmasına güvence getirmediğini belirterek, “İngiltere’nin Galler bölgesinde anadilde öğretim hakkı var. Ancak anadil eğitimi ve kamuda karşılığı olmaması nedeniyle öğretim görenlerin oranı yüzde 10 civarında.. Dünyanın diktatörlükle yönetilen ülkelerinden demokratik ülkelerine kadar, bana bir ülke gösterin ki Kürtler gibi sayıları milyonlara ulaşmış bir topluluğun anadilde eğitimini yasaklamış olsun” diye konuştu.

Bunun üzerine MHP’liler ve CHP’li Süheyl Batum anadilde öğretim konusunda devletin gerekli önlemleri alabileceğini, okullarda isteyene anadili öğretimi verilebileceğini belirterek, “Türkiye’de Türkçe dışında kimisine göre 16, kimine göre 30 küsur etnik yapı var. Türkçe dışında eğitim verildiğinde bu insanlar birbirleriyle nasıl anlaşılacak?” diye karşı çıktı. Yıldız ise devletin resmi dilinin “Türkçe” olması konusunda siyasi partilerin uzlaştığını belirterek, “Zaten herkes öncelikle Türkçeyi öğrenecek” karşılığını verdi.

OSMANLI ÖRNEĞİ

Yıldız, anadile karşı çıkılmasının arkasında, “Anadil hakkı verilirse, bu Kürtleri daha çok egemenlik ve siyasi hak talebine götürür” endişesinden kaynaklandığını belirterek, “Asıl bu hakkı tanımazsanız, bu talepler daha fazla yükselir. Anadilini konuşan, eğitimini gören vatandaş, o ülkenin vatandaşı olmaktan gurur duyar. Kaldı ki biz anadil hakkını değil, bir hak gaspının iadesini talep ediyoruz. Osmanlı döneminde Kürtler medreselerde anadillerinde eğitim görüyorlardı. Ancak Lozan’la bu hak ellerinden alındı” diye konuştu. Komisyonda bu maddenin daha sonraki toplantılarda yeniden görüşülmesi kararlaştırıldı.

Vatan
Tags

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)