Türk halkı borçları nedeniyle tasarruf yapamıyor


En garantili şekilde en çok getiriyi istiyor ama tasarruf yapamıyor, çünkü çok borcu var.

Türk halkı borçları nedeniyle tasarruf yapamıyor, ancak borçlarını azaltmak konusunda fazla bir çaba da göstermiyor. AvivaSA Emeklilik ve Hayat, “Tüketicilerin Tasarruf Tutumları Araştırması 2013” sonuçlarını açıkladı. Araştırma şirketi Ipsos tarafından İngiltere, Fransa, İrlanda, İspanya, İtalya ve ABD gibi gelişmiş ülkelerin yanı sıra yüksek büyüme oranı gösteren Polonya, Hindistan, Singapur, Çin ve Türkiye’de yapılan araştırma için 12 bin kişi ile görüşüldü. Araştırma sonuçlarını açıklayan AvivaSA Emekililik ve Hayat Üst Yöneticisi Meral Eredenk,
Türk halkının tasarruf yapmasının önündeki en büyük engelin mevcut borçları (yüzde 46) olduğunu söyledi. Mevcut borç, diğer ülkelerin hiçbirinde ilk üç gerekçe arasında yer almıyor. Tasarruf yapmaya engel diğer gerekçeler şöyle: Yüzde 16 ile “tasarrufları/ yatırımları kaybetme riski”, yüzde 13 ile “param yok”, yüzde 7 ile düşük faiz oranları. Eredenk, tasarruf araçları içinde gayrimenkulün ilk tercih olmaya devam ettiğine dikkat çekerken, bireysel emeklilik sisteminin de artık ilgi gördüğünü söyledi. Borçlarından en çok rahatsız olan ülke sıralamasında Türkiye yüzde 41 oranla Polonya’nın (yüzde 55) ardından ikinci sırada geliyor. Araştırmaya katılan her 10 tüketiciden 3’ü borçlarından rahatsızlık duyuyor. 11 ülkeye bakıldığında tüketicilerin yarısı borçlarını eritmeye çalıştıklarını ifade ediyor. Borçlarından en çok rahatsız olan ülke sıralamasında Türkiye ikinci olmasına karşın, bu borçların azaltılması için gösterilen çaba en düşük oranlarda yer alıyor. Araştırmaya göre, Fransa ve Çin hariç bütün pazarlarda garantili bir getiri elde etmek en önemli ihtiyaç sayılıyor. ABD, İngiltere, İrlanda ve Fransa’da tüketicilerin yaklaşık beşte biri piyasadaki en iyi performansı elde etmek istediklerini belirtiyor. ‘Bana bir şey olmaz!’ Türkiye’de tasarruf ve yatırımların getirisi için en önemli konu yüzde 38 oranla “garantili getiri elde etmek” ve yüzde 20 oranla piyasadaki en iyi performansı elde etmek olarak dikkat çekiyor. Eredenk, “Türkler ve İrlandalılar imkânsızı hayal ediyor” derken tüketicilerin çoğu tasarruf yaptığını söylemelerine rağmen yine de kendilerini beklenmedik durumlara karşı hazırlıklı hissetmiyor. Dikkat çekici bir başka nokta da bilgi alma biçimi, bazı pazarlarda emeklilikle ilgili iletişim için artık web siteleri/e-posta tercih edilirken Türkler daha çok karşılarında
bir insan olmasını tercih ediyor.


Cumhuriyet
Tags

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)