Bir ayda bitecek çalışmaya, 3 aylık süre


Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde devam eden bakım ve onarım çalışmalarının uzun kuyruklar oluşturan ve saatler süren trafik yoğunluğu, İstanbulluları canından bezdirdi.

Köprüye bakım yapmak şart, ama bir yandan da kentteki günlük hayatın devam etmesi gerekiyor. Uzmanlar, İstanbul’u kilitleyen bu trafiği; bakım onarım çalışmaları için belirlenen sürenin çok uzun olmasına, vardiyalı çalışmanın yapılmamasına ve kentteki toplu taşıma sisteminin yetersizliğine bağlıyor.

Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Semih Tezcan, FSM Köprüsü’nün 8 şeridinin asfalt yenilemesi ve alt izolasyon işlerinin en çok 4 haftalık bir iş iken, üç ay süre ile halka işkence çektirilmesini “beceriksizlik” olarak niteledi. Köprü işkencesine köklü bir çözüm bulmak gerektiğini vurgulayan Tezcan tek çarenin “Boğazray tüp geçit” projesi olduğunu kaydetti. Tezcan, FSM Köprüsü’nden günde bir yönde giden 125 bin aracın 3 ay boyunca 6 saat boş yere beklemesinin yakıt israfı, iş gücü ve amortisman kaybının ülke ekonomisine 6.7 milyar dolar zarar verdiğini vurguladı.

Söğütlüçeşme’den 4. Levent’e tünel

Ekonomik kayıpların, İstanbulluların çektiği işkencenin etkin bir yöntemle ortadan kaldırmanın mümkün olduğuna dikkat çeken Tezcan Boğazray Tüp Geçit önerisi hakkında şu bilgileri verdi: “Söğütlüçeşme’yi Üsküdar’a bağlayan ve bitirilmiş olarak bekleyen metro 4. Levent Metrosu’na denizin altından tüp tünel ile bağlanabilir. İnşa zamanı 1 yıl, inşa bedeli 600 milyon dolar. Boğazray Tüp Geçit adı verilen bu tünel inşa edilirse karşıdan karşıya iki yönlü olarak günde 2 milyon kişi taşınabilir. Köprü çilesi sona erer. Daha 50 yıl iki köprüde de hiçbir sıkışıklık yaşanmaz.”

Vardiyalı çalışma yok

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe de köprüde süren çalışmanın içeriğinde değil biçiminde ve zamanlamasında sorunlar olduğunu söyledi. Gökçe, 3 aylık süreyi çok uzun bulduğunu belirterek “İhale şartlarını görmedim ama 3 ayda bitecek dediler. Normal bir vatandaş olarak niye 1 ay değil de 3 ay diye düşünürüm. İş ihaleye çıkarılırken şartname hazırlanırken süre uzun tutulmuş. Bence 1-1.5 ayda rahatlıkla bitirilebilir. Bugünkü teknolojik gelişmeler buna imkân sağlıyor” diye konuştu. Vardiyalı çalışma sisteminin uygulanmamasına da tepki gösteren Gökçe eleştirilerini özetle şöyle sıraladı:

• Makine parkında ve çalışan insan sayısında sorun var. Vardiyalı çalışma bazen yapılıyor bazen yapılmıyor. Gece-gündüz çalışma programı organize değil.

• Asfalt, çiy düştüğü evrede dökülmez diyorlar. Çiy düştüğünde asfalt yapma, gece üst yapısını kaldır gündüz asfaltını dök.

• 3 şeridi birden kapatmaya gerek yok. 2 şeridi kapat, onu da kademeli yap. Trafiğin yoğun olduğu saatlere bağlı olarak ekibini arttır veya düşür.

• En temel çözüm toplu taşıma. Ulaşım sistemini karayoluna dayalı yapar, toplu taşımayı geliştirmez, metro 18.5 km’de kalır, deniz yetersiz kullanılırsa doğal olarak arabasını alan sokağa çıkar. Bir yolda 3 şeridi trafiğe kapatırsanız da durumun böyle olur.

İDO 24 saat çalışacak

Sirkeci-Harem hattındaki arabalı vapurlar, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’ndeki bakım çalışması bitene kadar bu sabahtan itibaren çalışmalar sona erene dek 24 saat hizmet verecek. İDO araçsız yolcular için de sefer saatlerini uzattı. Avrupa Yakası’ndan Bostancı’ya gidecek olan yolcular, deniz otobüslerini bugünden itibaren gece saat 24.00’e kadar kullanabilecek. Bostancı hattında çalışan deniz otobüslerinin son seferi saat 22.00’de yapılıyordu. Deniz otobüsleri sefer saatlerindeki bu düzenleme de köprü bakım ve onarım çalışmasının sonlanmasına kadar devam edecek.

Şehirler arası yolculuğa çıkar gibi hazırlanın

Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF) psiko-eğitim uzmanı Doç. Dr. Yeşim Yasak, uzun saatler trafikte zaman geçiren sürücülere ve yolculara önerilerde bulundu. Yasak “Durumu gerçekçi olarak kabul etmek gerekiyor. Sıkıntının yaşandığı o süre boyunca daha çok zihinsel birtakım yöntemler ve nefes kontrolleri öneriyorum. Zihinsel olarak kişiler kendilerini öfkelendirici düşüncelerden kurtarıp, sakinleşmeye çalışmalı. İstanbullular trafiğe çıkmadan önce fiziksel anlamda kendilerini sanki şehirlerarası yola çıkıyormuş gibi hazırlamalı. Yola çıkarken yanınıza kuru kayısı gibi ufak atıştırmalıklar ve mutlaka su alın” diye konuştu.

Radikal önlemler alınmalı

Kriz masasının aldığı tedbirleri yetersiz bulan Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED), “daha radikal önlemler alınması gerektiğini” belirtirken, trafiğe karşı da İstanbul gecelerinin daha fazla kullanılması önerisinde bulunuyor. TOFED Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Erdoğan, “Köprünün bakıma alınmasından dolayı trafik yoğunluğu yaşanacağını, bu durumun şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan otobüslerin tarifelerinde gecikmelere neden olabileceğini, bu nedenle köprüde bakımın yapılacağı tarihlerde Boğaziçi Köprüsü’nden de otobüslere geçiş izni verilmesini” istediklerini ifade etti.

Mehmet Erdoğan, köprülerdeki çalışma nedeniyle otobüs firmalarının 2 büyük sorunu bulunduğunu ifade ederek “Kısa mesafe, yani İzmit, Adapazarı ve Bursa’ya çalışan firmalar günde 3-4 sefer yaparken, köprülerdeki çalışmalardan dolayı gidemediği için 2 sefer yapar hale geldi. Gelirleri de yüzde 50 azaldı. Zaten yılda 3 ay işleri iyi olurdu. O da bu yıl köprü trafiğine denk geldi” dedi.


Cumhuriyet
Tags

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)