Öğrenci sevinsin mi, üzülsün mü?


2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı, 15 milyona yakın öğrenciyle 16 Eylül 2013 tarihinde başladı.

7 Eylül 2013 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Ortaöğretim Kurumlar Yönetmeliği ile bazı uygulamalar değişti.

Öğrencilerin en kısa sürede hak ve sorumluluklarını öğrenmelerinde yarar var.

Daha önceki uygulama ile öğrenciler, 4 yıl boyunca 5 dersten sorumlu olarak geçebiliyordu, sayı 6'ya çıktı. Bu nedenle eski yönetmelikle sınıfta kalan veya örgün eğitim dışına çıkarılan öğrenci, okullarına devam edebilecek.

Daha önceki uygulamayla; alınan puanlar nota çevriliyor, 1 ve 2. dönem ortalaması 2 olan öğrenci, o dersten başarılı sayılıyordu.

Bu eğitim öğretim yılında, sadece puanla değerlendirme yapılacak. Geçen yıl 1. dönem 25 (1), 2. dönem 45 (2) alan öğrenci o dersten başarılı oluyordu, bu yıl olamayacak.
1 ve 2. dönem puanları ortalaması 50 olan öğrenci, ders ve sınıf geçecek.

Eski uygulama ile 1. dönem 24 (0), 2. dönem 55 (3) alan öğrenci o dersten başarılı olabiliyordu. Yeni uygulama ile başarılı olabilmesi için, 70 alması gerekecek.
Sorumluluk sınavları, eğitim öğretim yılı içerisinde kasım ve nisan aylarında ders öğretmeni veya öğretmenlerince yapılacak.

Devamsızlık süresi, 10 günü mazeretsiz olmak üzere 45 gün. Daha önceki yönetmelikle, 20 günü mazeretsiz olmak üzere toplamda yine 45 gün idi.

Mazeretsiz devamsızlığın 10 gün olması, metropollerde yaşayan öğrencilerin, hava durumu ve yoğun trafik nedeniyle sıkıntı yaşamasına sebep olabilir.

Yeni yönetmelik, 2 gün mazeretsiz okula gelmeyen öğrencinin disiplin kuruluna sevkini ön görüyor.

Böylece, velinin öğrencisinin takibini sağlamak amaçlanmış. Daha önceki uygulama ile devamsızlık yapan öğrencinin devamsız olduğu günler için doktor raporu alması zorunluyken, yeni uygulama ile veli dilekçesi yeterli olacak. Öğrenci ve veli doktor peşinde koşmaktan kurtulmuş olacak. Velisinden çekinmeyen öğrenciler için olumsuzluklar taşısa da genel çoğunluğun yararına bir uygulama.

Öğrenci beklediği puanı alamadığında; puana itiraz için dava açması gerekmeyecek. Okul müdürüne puanının tekrar değerlendirmesi istemli dilekçe vermesi yeterli olacak.
Son yıllarda; öğrencinin her koşulda sınıf geçmesine hizmet eden uygulamalar sonucu, eğitim öğretim seviyesi bir hayli düşmüş, lisede okuma yazma sorunu yaşayan öğrenciler görülmeye başlanmıştı.

Bakanlık, bu sorunu giderme kaygısıyla olsa gerek, 1960'lı yıllarda uygulanan 4 dersten başarısız olan öğrencinin sınıfta kalmasını, yeni yönetmelikle kabul ediyor. Ortalama yükseltme sınavlarını kaldırıyor.

Öğrencilerin yüksek öğretime girişi, ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavlarla alınması, liselerde öğrencilerin sınavlarda sorusu olan dersleri önemsemesine, diğer dersleri gereksiz olarak görmesine neden oldu.

Ortaöğretime öğrenci alımında da 6 dersten yapılacak merkezi sınavlarla alınmasıyla, bu sıkıntı ortaokullarda da yaşanmaya başlanacak. Öğrenci sınavı olmayan dersleri dinlemeyecek, hatta o derste, diğer derslerin testlerini çözmeyi yeğleyecek.
Okul eksenli değil de sınav eksenli bir eğitim öğretimi esas aldığımız sürece; öğrencileri dershane kapılarından almamız, araştıran, yaratıcı ve öğrendiklerini üretimde kullanan öğrenci yetiştirmek mümkün gözükmüyor.

Yapılan uygulamalar esas soruna neşter vurulmadıkça, yıl sonu gelmeden delinecek uygulamalar olmaktan ileri gitmez.

Osman Gazi Oktay
Ulusal Eğitim Derneği İzmir Şubesi Başkanı

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)