Yük velinin sırtında


Eğitimde maliyetin faturası her geçen yıl veliye daha çok yükleniyor.

Çocuğunuz devlet okulunda okuyorsa, tuvalet kâğıdını bile siz alacaksınız! Almazsanız tuvalette sabun da olmaz, kâğıt da! Okulun temizliği için katkıda bulunmazsanız kimi okula kokudan girilmez! Sadece temizlik değil, okulun tüm ihtiyaçları için kesenin ağzını açacaksınız. Ve her geçen yıl daha çok vereceksiniz. İş bununla da bitmiyor elbette. Diyelim çocuğunuz “orta halli” bir Anadolu lisesinde ve bazı konuları anlamakta güçlük çekiyor ya da bazı dersler boş geçiyor. Paranız varsa özel öğretmen tutacak ve çocuğunuzun eksiklerini kapatacaksınız çünkü işin ucunda üniversite sınavı var! Paranız yoksa çocuğunuz sınıftaki diğer öğrencilerin bir adım gerisinde kaldı bile!

Eski Eğitim-Sen Genel Başkanı Alaattin Dinçer’in bu konuda hazırladığı çalışmaya göre yurttaşlar eğitim maliyetini üstlenmede giderek daha çok yükümlülük altına giriyor. Eğitim harcamalarının finansman kaynaklarına göre dağılımı, eğitimde maliyetin faturasının her geçen yıl veliye daha çok yüklendiğini, velilerin yaptığı harcamalarda oranın bizim gibi gelişmekte olan ülkelerden yüksek olduğunu ortaya koyuyor.

Zengin 600 kat fazla harcıyor

Dinçer, bölgeler, iller, okullar ve toplumsal kesimler arası eşitsizlikler düşünüldüğünde, toplumdaki gelir grupları açısından zenginlerin lehine, yoksulların aleyhine bir sonuç meydana geldiğini de vurguluyor. Türkiye’de, yoksul 1 lira eğitim harcaması yaparken, zengin 600 lira harcıyor.

Dinçer, “Varsıl ile yoksulun eğitim harcaması arasındaki farkın 600 kat olduğu bir ülkede, eğitim hizmetinden toplumun tüm kesimlerinin yararlanması ve alması zorunlu olan bir hizmet ve hak olmaktan çıkarıldığını belirtmek istiyoruz” diyor.


Cumhuriyet
Tags

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)