Besleme basın, Metro'nun altını da yazın!


Yüzü iyice göründü. Netleşti. Şapka düştü, kel göründü. Kaçırmayın, atlamayın. Önemli farkı ıskalamayın.
İki tür gazetecilik var.
Siyasetten beslenen gazeteler.
Okurunun desteklediği gazeteler.
Siyasetten beslenen gazeteler ve gazeteciler iktidara yaltaklanırlar, yaranırlar, yamanırlar. İktidar o gazetelere, patronlarına, yazarlarına “leş yiyen akbabalar, tasmalı köpekler” diye hakaret eder, Başbakan, iftar sofrasından; “bu adamı gazetende niye yazdırıyorsun” diye basın patronuna bağırır.
Besleme gazeteci ses çıkarmaz.
Besleme patron da siner.
Başbakan’a işine bak diyemezler.


Xxx

Siyasetten besleme gazetelerin hemen tamamı, arife gününden bir gün önce birinci sayfalarının yukardan aşağıya sağ iki sütununu (okur gazeteyi açtığında gözünün otomatik olarak ilk baktığı yer orasıdır) paralı “reklam- propagandaya” ayırmıştı. İktidar partisinden İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “Kadıköy-Kartal Metro açılışını Başbakan ile birlikte yapacaklarını” propaganda ediyordu. Bu propaganda, birkaç gazete dışında, bütün medyada vardı.
Reklam, SÖZCÜ’de yoktu.
Gelmemiş miydi?
Merak ettim. Sordum.
SÖZCÜ yönetimi, “bu ilan yaklaşık 35 bin TL (eski parayla 35 milyar TL) değerindedir ve SÖZCÜ’ye de geldi. Birinci sayfamız okura aittir, oraya propaganda ilanı almıyoruz diye geri çevirdik” dediler.
Farkı fark edin.
Birinci sayfalarından paralı ilan karşılığı Kadıköy-Kartal Metrosu açılış propagandası yapan gazeteler, açılış günü ertesinde de yine birinci sayfalarından büyük başlıklarla ve içerde tam sayfa; başbakanın vatman koltuğuna oturmuş fotoğrafıyla haber-propagandayı devam ettirdiler:
Başlıklar yağ kokuyordu:
Tarihin en büyük metrosu.
Trafiğe metro ilacı.
İktidar hizmet etmeyi biliyor.
İstanbul artık yaşanır kent.
En güzel bayram hediyesi.
Besleme gazetecilerin eline iktidar belediyesi basın bülteni yazıp vermiş, onlarda bir gün önce birinci sayfalarının en kıymetli yerine koydukları paralı propagandayı, bir gün sonra aynen tam sayfa-başbakan fotoğraflı haber diye okurlarına yazmışlardı.

Xxx

Kuşkusuz İstanbul’un Anadolu yakasına yerin 40 metre altına inerek günde 1 milyon 226 bin yolcuyu evinden işine, okuluna, marketine, hastanesine, doktoruna taşıyacak 22 kilometre yeni teknoloji metro yapmanın haber değeri var. Bu yatırımı alkışlamak, yapanı kutlamak gazeteciliğin gereğidir.
Fakat gazeteci merak da eder.
Metro’nun kilometresi kaça mal oldu? Pahalı mı yapıldı, ucuz mu? Muhalefet partisi Yerel Yönetimlerden sorumlu Milletvekili Gökhan Günaydın’ı (CHP) bulur; “kıyaslamalı bilgiyi” sorar, yazar.
İzmir Belediyesi metro yaptı.
EVKA 3- Üniversite.
Üçyol- Üçkuyular .
2 hat toplamı 8 kilometre.
450 milyon TL’ye mal etti.
Kilometresi 56 milyon TL.
İstanbul Belediyesi metro yaptı.
Kadıköy-Kartal hattı.
Toplamı 22 kilomtere.
3 milyar 100 milyon TL’ye mal etti.
Kilometresi 140 milyon TL.

Xxx

Teknoloji aynı, kalite aynı, tünel galerisi delme aynı, vagon aynı, elektirifikasyon sistemleri, ray çeliği, istasyon standardı aynı…İzmir Belediyesi’nin 56 milyon’a mal ettiğini İstanbul Belediyesi 140 milyona mal ediyor… Ardaki büyük fark İstanbul halkına atılmış kazık mı oluyor?
Besleme basın merak etmiyor.
Kıyaslamayı akıl etmiyor.
Eline ne verilirse onu yazıyor.

YARIN: Mademki metro yapmada ustalaştık, başarılıyız diyorlar iktidar belediyeleri Ankara ve İstanbul’a Ulaştırma Bakanlığı neden “kirli torpil yapma” gereğini duydu? Yarın yazacağım.

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)